Αθήνα και Διαφήμιση
Πρώτη προβολή: Τετάρτη 6 Απριλίου 2022, στις 19.00, στην ΕΡΤ2
Πλανόδιοι τελάληδες, ταμπελάκια και μεταλλικές, διαφημιστικές πινακίδες σε μπακάλικα και προπολεμικά μικρομάγαζα, καταχωρίσεις κινηματογράφων σε εφημερίδες εποχής, χάρτινες αφίσες από το ’29-’30 κι έπειτα, φωτεινές ταμπέλες από νέον στα αθηναϊκά σίξτις-σέβεντις, γιγαντοαφίσες στους δρόμους της πόλης και τις προσόψεις των κτιρίων των δεκαετιών του ’80 – ’90 και όχι μόνο, μαρτυρούν πλευρές της εξέλιξης της διαφήμισης που μεγαλώνει μαζί με την Αθήνα, αναδεικνύοντας ένα ξεχωριστό της πρόσωπο.
Ποιο πρόσωπο είναι αυτό, με ποια μέσα και στρατηγικές επικοινωνείται ανά τις δεκαετίες και πώς αλληλοεπιδρά με το αστικό τοπίο είναι μερικά από τα κεντρικά ερωτήματα του επεισοδίου του Κλεινόν Άστυ – Ιστορίες της πόλης με τίτλο «Η Αθήνα μέσα από τη διαφήμιση», ερωτήματα που διερευνώνται ενώ ο φακός περιπλανιέται σε νοσταλγικές «ρεκλάμες», ρετρό σλόγκαν, αλλά και μεταπολιτευτικές δημιουργίες.
Είναι η διαφήμιση τέχνη; Αποτελεί καθρέφτη κοινωνικών προτύπων, επιθυμιών, τάσεων και ενδεχομένως φόβων του κοινού στο οποίο απευθύνεται; Αναπαράγει αντανακλάσεις της πραγματικότητας των ιστορικών συγκυριών μέσα στις οποίες δημιουργείται; Ωραιοποιεί, διαθλά ή περιγράφει τον τρόπο του ζην κάθε περιόδου;
Αν δεχτεί κανείς τη διαφήμιση ως «δείκτη» και «διαρκή παλμογράφο» της κοινωνίας με διακηρυγμένο στόχο την πώληση και τη γνωστοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών, τι καταγράφει αυτός ο παλμογράφος και τι καταδεικνύει ο δείκτης αυτός για την πρωτεύουσα και τη χώρα από το 1870 κι έπειτα;
Την απάντηση αναζητεί η κάμερα της σειράς με την πολύτιμη συμβολή των καλεσμένων ομιλητών και ομιλητριών και πλούσιου αρχειακού υλικού από τότε που η βιομηχανία της Ελλάδας ήταν στα σπάργανα μέχρι την εποχή των τεχνολογιών αναδεικνύοντας πτυχές της διαφημιστικής διαδικασίας, του αντικειμένου και των τακτικών τόσο στην προπολεμική όσο και τη μεταπολεμική περίοδο, όταν η κουλτούρα της κατανάλωσης συναντά την αθηναϊκή και ελληνική κοινωνία.