Η λαϊκή αγορά

«Οι λαϊκές αγορές γεννιούνται σε μια περίοδο που η κοινωνία ονειρεύεται»
(Ελευθέριος Σκιαδάς: δημοσιογράφος, πρόεδρος του Συλλόγου των Αθηναίων)
Λεμόνια Πόρου, φιρίκια Πηλίου, λάχανα Χαλκίδας, πατάτες Τρίπολης, ντομάτες Κρήτης. Μυρωδιές στον αέρα. Πανδαισία χρωμάτων, οσμών και γεύσεων που ταξιδεύουν από την γη της παραγωγής στους τόπους της κατανάλωσης.
Η λαϊκή αποτελεί έναν σημαντικό θεσμό στην ιστορία της σύγχρονης πόλης. Τον πρωτοσυναντάμε στα μέσα της δεκαετίας του 20 όταν τα κοριτσόπουλα αγοράζουν λουλούδια, οι υπηρετριούλες γεμίζουν το καλάθι της ημέρας και οι κυράδες επιδίδονται σε κοσμικές συναντήσεις. Σταδιακά, στο πέρασμα του χρόνου ο ρυθμός εξέλιξης της λαϊκής αγοράς συνυπάρχει με τις αλλαγές που συντελούνται στο εσωτερικό της νεοελληνικής κοινωνίας.
Έτσι, το εμπόριο του δρόμου ορίζει έναν ανοιχτό ορίζοντα όπου όλα είναι ορατά: οι ταξικές αντιθέσεις, τα αδιέξοδα, η πολυπολιτισμικότητα, στοιχεία που μετατρέπουν την λαϊκή σε ένα σύγχρονο πολύχρωμο αστικό ψηφιδωτό.
Η αλληγορική αλλά και ουσιαστική επαφή του ανθρώπου της πόλης με την φύση, η σύγκληση των τάξεων, των ηλικιών, των διαφορετικών βαλαντίων πραγματοποιείται σε έναν βαθιά ανοιχτό και αταξικό χώρο, σε έναν ζωντανό τόπο συνεύρεσης και αρμονικής συνύπαρξης ετερόκλητων ατόμων.
Κάθε εβδομάδα στήνεται ένα αυτοσχέδιο πανηγύρι, στο οποίο όλοι είναι προσκεκλημένοι. Από νωρίς το πρωί, τα καροτσάκια ξεχύνονται στους δρόμους της γειτονιάς, οι οποίοι γεμίζουν από τις φωνές των πωλητών που διαφημίζουν τα εκλεκτά προϊόντα τους στους πελάτες. Από τους πάγκους περνούν εύποροι και χαμηλόμισθοι, αργόσχολοι και βιαστικοί εργαζόμενοι, μητέρες με τα παιδιά τους και συνταξιούχοι. Η λαϊκή είναι ένας γόνιμος τόπος σχολιασμού, πολιτικών ζυμώσεων, ένα ιδανικό πεδίο για την ανταλλαγή της καλημέρας και του πειράγματος αλλά και ένας ανέξοδος δείκτης του πολιτικού βαρόμετρου αφού εκεί χτυπά η καρδιά της σύγχρονης κοινωνίας.
Την ώρα που οι χώροι της μαζικής, απρόσωπης κατανάλωσης είναι παρόντες σε κάθε γειτονιά και οι αυθεντικοί χώροι συνάντησης εκλείπουν από το αστικό τοπίο, οι λαϊκές αγορές σηματοδοτούν ζώσες κοιτίδες αυθεντικής έκφρασης και επικοινωνίας.
Η περιήγησή μας σε ένα από τα πιο αυθεντικά λαϊκά τοπόσημα θα πραγματοποιηθεί με την συνδρομή αγαπητών προσκεκλημένων που θα μας ξεναγήσουν στις λαϊκές αγορές.
Έτος:
2015
Σενάριο – Σκηνοθεσία:
Μαρίνα Δανέζη
Παραγωγή:
ΝΕΡΙΤ
Εκτέλεση Παραγωγής:
Μαρίνα Δανέζη για τη ΝΙΜΑ Ενέργειες Τέχνης και Πολιτισμού
Συντελεστές:
ΤΑ ΣΤΕΚΙΑ- Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού Μια σειρά του Νίκου Τριανταφυλλίδη Επεισόδιο : Η λαϊκή αγορά Μουσική Σήματος: Blaine L. Reininger Σχεδιασμός Τίτλων Αρχής: Γιώργος Βελισσάριος Μιξάζ: Δημήτρης Μυγιάκης Εκτέλεση Παραγωγής: ΝΙΜΑ Ενέργειες Τέχνης και Πολιτισμού Ηχοληψία: Γιάννης Αντύπας Οργάνωση Παραγωγής: Αθηνά Ζώτου Μοντάζ: Χρήστος Γάκης Διεύθυνση Φωτογραφίας : Claudio Bolivar Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Δανέζη Σενάριο- Σκηνοθεσία: Μαρίνα Δανέζη Μια παραγωγή της ΝΕΡΙΤ Διάρκεια Επεισοδίου 50’
Συμμετέχουν:
Αποστόλης Αγαπητός (έμπορος), Δημήτρης Αντωνάκης (αγρότης), Πολυξένη Αντωνάκη (συνταξιούχος), Χρυσόστομος Αντωνάκης (συνταξιούχος), Ναζίρ Αχμέτ (εργάτης στη λαχαναγορά), Γιώργος Βοζίκας (δρ. λαογραφίας), Γιώργος Θανάσαινας (αντιπρόεδρος Δ Λαϊκής Αθηνών, παραγωγός), Θοδωρής Καλαντώνης (έμπορος), Γεώργιος Κουντουριώτης (παραγωγή, εμπορία κηπευτικών), Λεωνίδας Οικονόμου (ανθρωπολόγος), Γιώργος Παρασκευόπουλος (οδηγός), Μιχάλης Πέτρου (δρ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, ερευνητής Ε.Κ.Κ.Ε), Ελευθέριος Σκιαδάς (δημοσιογράφος, πρόεδρος του Συλλόγου των Αθηναίων).